ATV PROn opas akkulatureihin
Opi lisää mönkijän akkulatureista
Nykyaikaisten mönkijöiden akut ovat herkkiä ja pieniä eivätkä kestä pitkiä jaksoja lataamattomina. Riittää, että mönkijäsi seisoo viikon tai kaksi käyttämättömänä, jotta akku alkaa purkautua. Tässä oppaassa käymme läpi akkulaturin käytön edut ja suosituksemme.
Usein kysytyt kysymykset akkulatureista
Kyllä, akulla on luonnollinen itsepurkautuminen ja sähkökomponentit, kuten vinssin rele, kahvojen lämmitys tai muut lisävarusteet voivat kuluttaa virtaa. Tavallinen LCD- tai LED-näyttö moderneissa koneissa voi itse asiassa kuluttaa virtaa vaikka kone olisi sammutettuna.
Ei, vaikka sitä kutsutaan 12 voltin akuksi, normaalin akun tulee olla 12,7 volttia ollakseen täyteen ladattu. 12 voltissa akku on lähes tyhjä ja voi vaurioitua.
Kyllä, kylmyys vaikuttaa akun suorituskykyyn. Matalissa lämpötiloissa akun kemialliset prosessit hidastuvat, mikä vähentää sen kapasiteettia ja kykyä toimittaa virtaa. Akku, jolla on 100 % kapasiteetti 20 °C:ssa, voi olla noin 50 % kapasiteetti –15 °C:ssa akkutyypistä riippuen. Toisaalta itsepurkautuminen vähenee kylmässä, joten akku menettää vähemmän energiaa, kun sitä ei käytetä.
Kyllä, monet akkulaturit sopivat useisiin akkutyyppeihin. Jotkut kehittyneemmät mallit voidaan käyttää sekä vanhoissa harrasteajoneuvoissa, joissa on 6V järjestelmä, että sekä lyijy- että litiumakuissa. 4-5 ampeerin laturi toimii erinomaisesti myös auton ja veneen käynnistysakkujen ylläpitolataukseen mönkijän ja moottoripyörän lisäksi.
Moderneissa akkulatureissa on usein tekniikkaa, joka sekä ylläpitolataaa että korjaa vaurioituneita akkuja. Ne voidaan yleensä jättää kytkettynä ja ne lataavat sykleissä, jotta ei ole riskiä ylilatauksen aiheuttamista vaurioista. Paremmissa latureissa on myös tekniikkaa, joka tekee mahdottomaksi kytkeä plus ja miinus väärin sekä suojaus kipinöintiä, ylilataamista ja ylikuumenemista vastaan. Jos käytät akkulaturiasi muualla kuin lämpimässä autotallissa, IP65-luokitus on asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota.
Tärkeitä akkutietoja, jotka sinun tulee tietää
Ymmärtääksesi, miksi akkulaturi on tärkeä, sinun on tunnettava joitakin perustietoja siitä, miten akut toimivat ja mitkä jännitetasot ovat kriittisiä.
Akun jännite ja lataustaso
| Lataustaso | Lepojännite (12V akku) | Tila |
|---|---|---|
| 100% - Täyteen ladattu 12V akku | 12,7V | Optimaalinen kunto |
| 80% - Puoliksi ladattu 12V akku | 12,4V | Tarvitsee pian latauksen |
| 0% - Tyhjä 12V akku | 11,7V | Kriittisen alhainen lataus |
Tärkeää tietää: Jos akku on pidemmän aikaa noin 12,4–12,5 V:n alapuolella, se voi alkaa sulfatoitua ja menettää kapasiteettiaan. Tarkista siksi jännite säännöllisesti tai käytä älykästä laturia, joka ylläpitolataa automaattisesti.
Lämpötilan vaikutus akun kapasiteettiin
| Lämpötila | Likimääräinen kapasiteetti |
|---|---|
| 100% ladattu +5°C | ~90% maksimikapasiteetista |
| 80% ladattu -45°C | ~40% maksimikapasiteetista |
| 50% ladattu -15°C | ~25% maksimikapasiteetista |
Lämpötila vaikuttaa akun kapasiteettiin voimakkaasti. Matalissa lämpötiloissa kemialliset prosessit hidastuvat, minkä vuoksi akku ei pysty toimittamaan yhtä paljon virtaa, vaikka se olisi täyteen ladattu.
Täyteen ladattu 12 V akku voi menettää jopa 25–30 % kapasiteetistaan jo 0 °C:ssa ja yli 50 % –15 °C:ssa. Tämä selittää, miksi käynnistysongelmat ilmenevät usein talvella, erityisesti jos akkua ei ylläpitolaata säännöllisesti.
Miksi tarvitset akkulaturin mönkijääsi
Kun akku alkaa purkautua ja laskee alle 12,5 voltin, se alkaa vaurioitua. Tarkista siksi akun jännite säännöllisesti, jos et käytä mönkijääsi usein. Akun käyttöiän pidentämiseksi on tärkeää pitää se hyvin ladattuna, erityisesti pitkien seisonta-aikojen aikana.
Tyhjän akun riskit
Akku, joka saa seistä tyhjänä liian kauan, voi vaurioitua pysyvästi. Akun sisällä tapahtuvia kemiallisia prosesseja ei voida täysin kääntää, kun akku on ollut tyhjä pitkään. Tämä johtaa kapasiteetin vähenemiseen ja lyhyempään käyttöikään. Pahimmassa tapauksessa syvään purkautunutta akkua ei voi ladata ollenkaan ja se on vaihdettava.
Älykkäät akkulaturit - paras sijoituksesi
Jos sinulla on älykäs akkulaturi, voit välttää tämän. Älylaturilla kiinnität pikaliitin akun napoihin mönkijääsi ja kun olet ajanut, kytket laturen nopeasti ja asetat sen automaattitilaan.
Moderneilla älykkäillä latereilla on useita etuja:
- Automaattinen lataus: Ne tunnistavat akun lataustason ja säätävät latausvirran sen mukaan
- Ylläpitotila: Kun akku on täynnä, ne vaihtavat automaattisesti ylläpitotilaan ja pitävät akun huippukunnossa
- Turvatoiminnot: Suojaus vääränlaista kytkentää, kipinöintiä ja ylilataamista vastaan
- Korjaustoiminto: Jotkut mallit voivat auttaa palauttamaan heikkoja tai sulfatoituneita akkuja
- Säänkestävä rakenne: IP65-luokitellut mallit voidaan käyttää ulkona ja kosteissa ympäristöissä
Käytä laturia ympäri vuoden
Älylaturilla voit helposti pitää akkusi huippukunnossa ympäri vuoden. Laturi voidaan jättää kytkettynä pidemmiksi ajoiksi automaattisen ylläpitotilan ansiosta, joka estää ylilatauksen. Näin akku on aina valmiina, kun haluat käyttää mönkijääsi.
Helppo kytkentä pikalittimellä
Latereille on saatavilla useita erilaisia pikaliitimiä, jotka mahdollistavat sen, että sinun ei tarvitse nostaa satulaa joka kerta, kun lataat akkua. Kytke vain laturi liitäntäliittimeen. Saatavilla on myös liittimiä, joissa on sisäänrakennettu jännitemittari, josta näet suoraan, kuinka paljon kapasiteettia akussa on jäljellä.
Tärkeät ominaisuudet, jotka kannattaa huomioida
Erilaiset latausmoodit
Monissa akkulatureissa on useita eri tiloja, jotka on mukautettu eri ajoneuvoille. MC-tila on täydellinen kaikille mopo-, MC- ja mönkijäakuille, kun taas autotilaa käytetään auton akun lataukseen. Joissakin kehittyneissä malleissa on myös tilat 6V-järjestelmille ja litiumakuille.
IP-luokitus ulkokäyttöön
Jos aiot käyttää akkulaturia ulkona tai kosteassa ympäristössä, esimerkiksi lämmittämättömässä autotallissa tai laiturilla veneen akun lataamiseen, IP65-luokitus on asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota. IP65-luokiteltu laturi on pölytiivis ja suojattu vesisuihkuilta kaikilta suunnilta, mikä tekee siitä turvallisen käyttää vaativammissa olosuhteissa.
Ampeeri ja latausaika
Latausvirta, mitattuna ampeereina (A), määrittää, kuinka nopeasti akku latautuu. Useimmille mönkijäakuille riittää 0,8–5,0 ampeerin laturi. Korkeampi ampeeri tarkoittaa nopeampaa latausta, mutta ylläpitolataukseen on suositeltavaa käyttää alhaisempaa latasvirtaa, koska se on hellävarainen akulle.
Vinkki: 4-5 ampeerin laturi on täydellinen mönkijälle, MC:lle ja moottorikelkalle, mutta toimii erinomaisesti myös auto- ja veneakkujen ylläpitolataukseen. Näin saat laturin, joka kattaa kaikki tarpeesi.
Akkulaturit - Vertailu
Tässä on yleiskatsaus suosituista akkulaturimalleista ja niiden ominaisuuksista.
Tärkeää ymmärtää: Latauksen ja ylläpitölatauksen välillä on ero. Lataus tarkoittaa tyhjän akun aktiivista lataamista täydellä teholla, kun taas ylläpitolataus tarkoittaa jo täyteen ladatun akun pitämistä huippukunnossa pidemmän aikaa. Monet laturit voivat ylläpitoladata huomattavasti suurempia akkuja kuin mitä ne voivat ladata tyhjästä.
| Malli | Sopii | Kytke & Unohda | Latausvirta | Kapasiteetti Lataus | Kapasiteetti Ylläpito | Akkujännite | IP-luokka | Lämpötila-alue | Akkutyyppi |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| CTEK XS 0.8 | MÖNKIJÄ, MC, MOPO, MOOTTORIKELKKA | KYLLÄ | 0,8A | 1,2-32Ah | jopa 100Ah | 12V | IP65 | -20°C - +50°C | Lyijy/Agm/Gel |
| CTEK CT5 POWERSPORT | MÖNKIJÄ, MC, MOPO, MOOTTORIKELKKA | KYLLÄ | 0,9A | 5-25Ah | - | 12V | IP65 | -20°C - +50°C | Lyijy/Agm/Gel |
| CTEK MXS 5.0 | AUTO, MÖNKIJÄ, MC, MOPO, MOOTTORIKELKKA | KYLLÄ | 5,0A | 1,2-110Ah | jopa 160Ah | 12V | IP65 | -20°C - +50°C | Lyijy/Agm/Gel |
| CTEK MXS 5.0 POLAR | AUTO, MÖNKIJÄ, MC, MOPO, MOOTTORIKELKKA | KYLLÄ | 5,0A | 1,2-110Ah | jopa 160Ah | 12V | IP65 | -30°C - +50°C | Lyijy/Agm/Gel |
| CTEK MXS 5.0 TEST & CHARGE | AUTO, MÖNKIJÄ, MC, MOPO, MOOTTORIKELKKA | KYLLÄ | 5,0A | 1,2-110Ah | jopa 160Ah | 12V | IP65 | -20°C - +50°C | Lyijy/Agm/Gel |
| CTEK Lithium | MÖNKIJÄ, MC, MOPO, MOOTTORIKELKKA | KYLLÄ | 5,0A | 5,0-60Ah | jopa 120Ah | 12V | IP65 | -20°C - +50°C | Litium |
| CTEK CS ONE | AUTO, MÖNKIJÄ, MC, MOPO, MOOTTORIKELKKA | KYLLÄ | 8,0A | 3-180Ah | - | 12V | IP65 | -30°C - +50°C | Lyijy/Agm/Gel/Litium |
| Shark CN-4000 | AUTO, MÖNKIJÄ, MC, MOPO, MOOTTORIKELKKA | KYLLÄ | 4,0A | 4-60Ah | 1,2-130Ah | 6/12V | IP54 | 0°C - +40°C | Lyijy/Agm/Gel |
| Shark CI-4000 | AUTO, MÖNKIJÄ, MC, MOPO, MOOTTORIKELKKA | KYLLÄ | 4,0A | 4-60Ah | 1,2-120Ah | 6/12V | IP65 | 0°C - +40°C | Lyijy/Agm/Gel/Litium |
| BS Battery BS60 | AUTO, MÖNKIJÄ, MC, MOPO, MOOTTORIKELKKA | KYLLÄ | 1/4/6A | 3-60Ah | jopa 120Ah | 12V | - | -15°C - +50°C | Lyijy/Agm/Gel |
| BS Battery BS30 | AUTO, MÖNKIJÄ, MC, MOPO, MOOTTORIKELKKA | KYLLÄ | 3A | 4-60Ah | jopa 120Ah | 12V | IP22 | 0°C - +40°C | Lyijy/Agm/Gel/Litium |
| BS Battery BS15 | AUTO, MÖNKIJÄ, MC, MOPO, MOOTTORIKELKKA | KYLLÄ | 1,5A | 4-30Ah | jopa 120Ah | 12V | - | 0°C - +40°C | Lyijy/Agm/Gel |
Toimintojen selitys:
- Kytke & Unohda: Laturi voidaan jättää kytkettynä pidemmiksi ajoiksi ilman ylilatauksen riskiä
- Latausvirta: Ilmoittaa, kuinka monta ampeeria laturi toimittaa, korkeampi arvo = nopeampi lataus
- Kapasiteetti Lataus: Suositeltu kapasiteettialue akuille, jotka ladataan tyhjästä
- Kapasiteetti Ylläpito: Suurin akun kapasiteetti, jota laturi voi ylläpitoladata
- Lämpötila-alue: Lämpötilat, joissa laturia voidaan käyttää turvallisesti
Yhteenveto ja suositukset
Akkulaturi on yksi parhaista sijoituksista, joita voit tehdä pidentääksesi mönkijän akun käyttöikää. Modernit älykkäät laturit hoitavat kaiken automaattisesti ja varmistavat, että akku on aina valmis käytettäväksi. Niitä voidaan käyttää ympäri vuoden ja ne sopivat usein useisiin eri ajoneuvoihin, mikä tekee niistä käytännöllisen ja taloudellisen ratkaisun.
Valitse käyttötarkoitukseesi sopiva laturi - pienempi 0,8-1 ampeerin laturi riittää pelkkään ylläpitolataukseen, kun taas 4-5 ampeerin laturi on monipuolisempi ja sitä voidaan käyttää sekä mönkijään, MC:hen, autoon että veneeseen. Muista tarkistaa IP-luokitus, jos aiot käyttää laturia ulkona tai kosteissa ympäristöissä.
Oikealla akkulaturilla ja säännöllisellä ylläpitolatauksella voit pidentää akkusi käyttöikää huomattavasti ja ennen kaikkea varmistaa, että mönkijäsi käynnistyy silloin, kun tarvitset sitä eniten, ylläpitolaturi säästää sekä rahaa että vaivaa pitkällä aikavälillä!